BluePink XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
Art.1. Concursurile scolare au ca
obiectiv general promovarea ideilor de competitie si performanta a studiului la
disciplinele prevazute în curriculumul scolar si se adreseaza elevilor cu
aptitudini, înclinatii si interese deosebite pentru domeniile stiintelor,
tehnicii, meseriilor, artelor, civic, sportiv, interdisciplinar
etc.
Art. 2.
Concursurile scolare promoveaza valori culturale si etice fundamentale, precum
si fair-playul competitional. În vederea aprofundarii si extinderii curriculare
pot fi elaborate programe de studiu complementare, teme de concurs, de cercetare
si bibliografii specifice.
II. Etapele
concursurilor
Art.
3. Concursurile scolare se desfasoara la nivelul urmatoarelor etape:
pe scoala, locala (comuna, oras, sector), judet/municipiul Bucuresti,
nationala.
Art. 4.
Selectia participantilor la concursuri scolare se face pe baza rezultatelor
obtinute la fazele anterioare, cu exceptia fazei pe scoala, la care
participarea se realizeaza pe baza optiunii elevului sau/si la
recomandarea profesorului.
Art. 5. Graficul de desfasurare a fazelor concursurilor scolare se
stabileste de catre DGIP din MEC, în functie de specificul fiecarei discipline
de studiu.
III.Responsabilitati si atributii
Art. 6. De organizarea si
desfasurarea concursurilor scolare raspund unitatile de învatamânt,
inspectoratele scolare si directorii DGIP din MEC, initiatorul acestei
competitii. În organizarea si desfasurarea concursurilor, acestea pot colabora
cu societati si institutii stiintifice, culturale, cu organizatii
nonguvernamentale, autoritati locale, cu persoane juridice sau fizice care sunt
interesate în a sponsoriza aceste activitati, în conditiile prezentului
regulament.
Art. 7
Pentru coordonarea concursurilor scolare se constituie, la nivelul Ministerului
Educatiei si Cercetarii, Comisia Nationala de Coordonare, având urmatoarea
componenta:
-
presedinte: directorul general al D.G.I.P din M.E.C;
- vicepresedinti: directorii generali
adjuncti ai Directiei Generale pentru Învatamânt Preuniversitar, directorul
SNEE
- secretar: un
inspector de specialitate din D.G.I.P.;
- membri: inspectori de specialitate ai
D.G.I.P., din Ministerul Educatiei si Cercetarii.
Comisia Nationala de Coordonare se aproba de
secretarul de stat.
Art. 8.Comisia Nationala de Coordonare stabileste numarul
participantilor pentru fiecare disciplina si judet, pentru toate tipurile de
concurs.
Art. 9. Pentru fiecare disciplina din concurs sunt stabilite Comisii centrale de
organizare si evaluare care au urmatoarea structura:
- presedinte: un cadru
didactic universitar de prestigiu;
- vicepresedinte: inspectorul de
specialitate din M.E.C. sau un cadru didactic de prestigiu, cu specialitatea
respectiva;
-
vicepresedinti pentru subcomisii: cadre didactice universitare, inspectori de
specialitate sau cadre didactice din învatamântul preuniversitar;
- secretar: un inspector scolar de
specialitate sau un profesor din învatamântul preuniversitar;
- membri: cadre didactice cu
rezultate deosebite obtinute în pregatirea elevilor performanti, inspectori ai
SNEE, precum si profesori a caror competenta profesionala si tinuta morala
sunt recunoscute.
Comisiile centrale pe specialitati sunt aprobate de secretarul de stat.
În cazuri speciale se pot numi si presedinti de onoare ai concursurilor
scolare.
Art. 10. La
nivelul inspectoratelor scolare sunt numite, de asemenea, comisii de organizare
si evaluare pentru celelalte etape de concurs. Membrii comisiilor de organizare
si evaluare raspund de corectitudinea desfasurarii concursului si a evaluarii
probelor.
Comisiile
au obligatia de a înainta comisiei de la etapa imediat superioara, în termen de
cel mult 10 zile de la data concursului, situatiile statistice si tabelele cu
elevii calificati pentru urmatoarea etapa a concursului.
Art.11. Comisia de organizare si
evaluare pentru etapa pe scoala, numita prin decizia conducatorului unitatii,
cuprinde 2-4 profesori pentru fiecare disciplina de învatamânt si un secretar.
Calitatea de presedinte revine directorului unitatii de
învatamânt.
Art. 12. Comisia pentru etapa locala este avizata de catre inspectorul
scolar de specialitate si are aceeasi structura ca si comisia pentru etapa pe
scoala. In comisie sunt cooptati profesori cu rezultate deosebite în activitatea
profesionala, numarul acestora fiind proportional cu numarul elevilor
participanti. Calitatea de presedinte revine inspectorului scolar de
specialitate judetean/municipiul Bucuresti, iar cea de vicepresedinte
profesorilor metodisti numiti de inspectoratul scolar.
Art. 13. Comisia judeteana (a
municipiului Bucuresti) are structura asemanatoare cu cea a comisiilor
pentru etapa locala si este propusa de inspectorul de specialitate si aprobata
de catre inspectorul scolar general. În comisii pot fi cooptate,
acolo unde este posibil, cadre didactice universitare. Inspectorul scolar
general adjunct este presedintele comisiei judetene/municipale Bucuresti,
iar inspectorul de specialitate este vicepresedinte la comisia disciplinei
de care raspunde.
Art. 14. Comisiilor centrale le revine responsabilitatea
elaborarii subiectelor de concurs la etapele judeteana si
nationala.
Art.
15. Comisiile centrale de specialitate vor analiza si vor hotarî, în fiecare an
scolar, continutul bibliografiei minimale pentru concurs. Aceasta va fi
publicata cu minimum trei luni înaintea desfasurarii
concursurilor.
Art.
16. Rezultatele concursurilor si concluziile comisiilor, la fazele
judeteana/municipala Bucuresti si nationala, vor fi date
publicitatii.
Art.17.
Elevii participanti care sustin concursul în alta localitate decât cea în care
domiciliaza vor fi însotiti de un cadru didactic de specialitate. Cadrul
didactic însotitor asigura supravegherea si îndrumarea corespunzatoare a
elevilor.
IV.Atributiile membrilor comisiilor centrale de organizare si
evaluare
Art.
18. Presedintele Comisiei centrale are urmatoarele
atributii:
- raspunde
de corectitudinea desfasurarii concursului si a evaluarii probelor de
concurs;
-
numeste vicepresedintii pe subcomisii, în urma consultarii cu vicepresedintele
Comisiei centrale de organizare si evaluare;
- stabileste, împreuna cu vicepresedintele
comisiei, în urma analizei declaratiilor scrise, mentionate la art.40,
componenta subcomisiilor;
- coordoneaza activitatea de evaluare a lucrarilor din subcomisii; din
aceste subcomisii fac parte si inspectori ai SNEE.
- stabileste, împreuna cu vicepresedintele si
secretarul comisiei, salile destinate activitatii de evaluare;
- decide, dupa consultarea cu
vicepresedintele Comisiei centrale de organizare si evaluare si cu
vicepresedintii de subcomisii, cu privire la tehnicile de evaluare, menite sa
asigure calitatea si corectitudinea aprecierii si notarii
lucrarilor;
-
numeste, în subcomisii, dupa caz, 1 – 2 profesori pentru evaluarea lucrarilor
elaborate în alta limba decât limba româna;
- numeste, dupa consultarea cu
vicepresedintele Comisiei centrale si vicepresedintii de subcomisii, membrii
subcomisiilor pentru reevaluarea lucrarilor contestate;
- distribuie lucrarile contestate
subcomisiilor de reevaluare si avizeaza, pentru afisare, rezultatele
finale;
- avizeaza
listele cu premii si mentiuni;
- semneaza diplomele de premiere precum
si documentele de analiza si datele statistice;
Art. 19. Vicepresedintele Comisiei centrale
de organizare si evaluare are urmatoarele atributii:
-stabileste calendarul
concursurilor;
-propune Comisiei Nationale de coordonare spre avizare, membrii
Comisiei centrale de organizare si evaluare;
-propune numarul participantilor, pe judete,
la faza nationala, pe ani de studiu si discipline de învatamânt;
-verifica situatiile
statistice si evidenta participantilor calificati pentru etapa nationala,
primite de la comisiile judetene de organizare si evaluare a concursurilor
scolare pe discipline;
-centralizeaza datele statistice si le expediaza la inspectoratul scolar
organizator pentru asigurarea conditiilor de cazare si masa;
- monitorizeaza organizarea si
desfasurarea concursului scolar pe toata durata sa;
-asigura cadrul organizatoric al desfasurarii
fazei nationale a concursului;
-colaboreaza cu organizatorii etapelor
anterioare etapei nationale (inspectorii de specialitate din ISJ/ISMB) si
cu inspectoratul scolar care realizeaza etapa nationala;
-solicita, DGBF din MEC,
asigurarea si virarea fondurilor necesare organizarii concursului;
- preia documentele de
evidenta si statistice destinate M.E.C ;
- stabileste graficul depunerii
contestatiilor.
Art. 20. Vicepresedintii
subcomisiilor au urmatoarele atributii:
- monitorizeaza activitatea de evaluare
prestata de profesorii din subcomisii;
-verifica si avizeaza calitatea evaluarii
lucrarilor ce impun departajare sau sunt propuse pentru acordarea
premiilor speciale;
-verifica si avizeaza corectitudinea calculului mediilor pe lucrarile
scrise, pe bareme, a completarii acestora, ierarhia participantilor si
convertirea punctajului final în note finale;
Art. 21. Secretarul Comisiei centrale
de organizare si evaluare are urmatoarele atributii:
- stabileste lista necesarului de materiale
consumabile pentru probele scrise, evaluare si evidenta si le gestioneaza pe
toata durata concursului;
- instruieste profesorii asistenti pe sali privitor la atributiile ce le
revin în timpul desfasurarii probelor de concurs;
-distribuie colile speciale, pe sali,
pentru desfasurarea concursului;
-participa la distribuirea subiectelor,
alaturi de presedintele comisiei;
-realizeaza listele cu participantii pe sali,
pentru sustinerea probelor scrise;
-elaboreaza si multiplica imprimatele –
borderouri;
-
participa la deschiderea lucrarilor si la ierarhizarea
participantilor;
-
participa la realizarea clasamentului final;
- raspunde de completarea diplomelor pentru
premii/mentiuni;
-
preda lucrarile si documentele aferente, spre pastrare, în arhiva scolii,
prin proces-verbal, unui reprezentant din conducerea scolii în care se
desfasoara concursul;
-asigura introducerea în calculator a rezultatelor concursului
scolar;
-asigura
afisarea rezultatelor concursului scolar înainte si dupa
contestatii;
-înregistreaza, pe suport magnetic, pentru inspectoratele
scolare si MEC, subiectele si rezultatele concursului;
-însoteste presedintele comisiei în
timpul verificarii identitatii elevilor participanti si al semnarii
lucrarilor;
-multiplica baremele aprobate de presedintele comisiei si le afiseaza
înainte de epuizarea timpului destinat probei scrise;
- primeste si înregistreaza contestatiile
depuse de elevi în termenul stabilit de comisie.
Art. 22. Membrii Comisiei
centrale de organizare si evaluare au urmatoarele atributii:
-evalueaza lucrarile repartizate de
presedintele Comisiei centrale de evaluare si organizare în conformitate cu
baremul si normele deontologiei profesionale;
-completeaza corect borderourile de
evaluare;
-reevalueaza lucrarile contestate (daca sunt desemnati de
presedintele Comisiei centrale de organizare si evaluare).
Atributiile mentionate pentru
membrii Comisiei centrale de organizare si evaluare sunt valabile si pentru
membrii comisiilor etapelor anterioare acesteia.
V. Probele de concurs
Art. 23. Probele de concurs pot fi: scrise,
orale si practice. Structura probelor de concurs se stabileste de catre membrii
Comisiei centrale.
Art. 24. Lucrarile la probele scrise si practice si documentele de
evidenta specifice concursului scolar se predau, cu proces-verbal,
de secretarul comisiei unui reprezentant din conducerea scolii unde se
desfasoara concursul si se pastreaza cel putin un an în arhiva unitatii scolare
în care s-a desfasurat etapa respectiva.
Art. 25. Pentru toate tipurile de
concurs, subiectele pentru fazele pe scoala si locala sunt stabilite de catre
comisie, dintr-o lista de variante, cu minimum 45 de minute înainte de
sustinerea probelor.
Art. 26. Timpul de lucru pentru probele de concurs se stabileste
de catre comisiile de organizare si evaluare ale concursurilor, în raport cu
specificul subiectului , cu particularitatile de vârsta ale participantilor si
cu forma de concurs, fara a depasi 3 ore.
Art. 27. Proba teoretica scrisa la
concursurile pe meserii este alcatuita din 5 cerinte cu grad progresiv de
dificultate.
Art. 28. În alcatuirea tuturor probelor se vor avea în
vedere cerinte care sa sa permita valorificarea creatoare cunostintelor
dobândite de elevi, precum si a capacitatilor de analiza, de
sinteza, de evaluare de solutionare si de utilizare a cunostiintelor
dobândite. De asemenea, se va pune în valoare spiritul de inovatie si de creatie
al participantilor.
Art. 29. Concursul de selectie a referatelor alcatuite pe baza
temelor de cercetare propuse, se desfasoara sub forma unei sesiuni de comunicari
si referate sustinute public.
Art. 30. Sesiunea de comunicari se desfasoara în aceleasi
perioade cu celelalte concursuri. Selectia comunicarilor si referatelor se
realizeaza la etapa judeteana, care se desfasoara cu una-doua luni înainte
de sesiunea nationala.
VI.Metodologia desfasurarii
fazei nationale a concursurilor scolare
Art. 31. În dimineata zilei în care se
desfasoara proba teoretica scrisa sau proba practica scrisa, Comisia
centrala de organizare si evaluare asigura multiplicarea subiectelor si
pastrarea secretului acestora.
Art. 32. Totodata, vor fi desemnati si
instruiti profesorii asistenti pe sali. Specialitatea profesorilor asistenti
trebuie sa fie alta decât cea care priveste continutul probelor. Profesorii
asistenti vor da o declaratie scrisa din care sa rezulte ca nu au rude sau elevi
în salile la care supravegheaza.
Art. 33. Profesorii asistenti
instruiesc elevii participanti privitor la atributiile si comportarea lor în
timpul probelor.
Art. 34. Elevilor li se înmâneaza foile de concurs speciale care
asigura caracterul secret al identitatii participantului. Profesorii asistenti
verifica identitatea participantului pe baza actului de identitate si a listei
de participare la concurs. Presedintele verifica numele si prenumele de pe
fiecare lucrare, precum si identitatea candidatului. Dupa verificare,
presedintele semneaza si aplica, pe coltul îndoit al lucrarii, stampila scolii
unde se desfasoara concursul.
Art. 35. Dupa terminarea timpului afectat concursului, care se
marcheaza pe tabla, profesorii asistenti primesc lucrarile si verifica numarul
de pagini, care se trec în borderou.
Art. 36. Presedintele sau
vicepresedintii subcomisiilor si secretarul comisiei primesc seturile de lucrari
pe sali, le numeroteaza si le repartizeaza spre evaluare echipelor formate din
doi profesori. La evaluare, greselile sunt subliniate de catre evaluatori
folosind culori diferite, fara a se interveni în textul lucrarii. Profesorii
evaluatori completeaza borderourile de notare, alcatuite pe baza baremurilor.
Punctajul final al subiectului sau al lucrarii se obtine prin medie aritmetica,
cu doua zecimale, fara rotunjiri, constituita din punctajul acordat de cei doi
profesori.
Art.
37. În situatia în care punctajele acordate unuia dintre subiecte sau
lucrarii în ansamblu, de catre cei doi profesori, difera cu mai mult de 10
puncte, în cazul notarii cu maximum 100 de puncte, se procedeaza la reevaluarea
subiectului de catre un al treilea corector. Punctajul acordat de al treilea
corector intra în calculul aritmetic al notei finale.
Art. 38. Punctajul final al lucrarii
este media aritmetica, fara rotunjiri, a punctajelor acordate pentru fiecare
subiect în parte.
Art. 39. Elevii apartinând minoritatilor nationale, care au
studiat disciplina din concurs în alta limba decât limba româna pot sa
redacteze, la cerere, lucrarea în limba lor materna.
Art. 40. Nu pot fi
propunatori de subiecte presedintii, vicepresedintii si secretarii comisiilor
daca au rude sau elevi în concurs. De asemenea, nu pot fi propunatori de
subiecte sau evaluatori, cadrele didactice care, la clasa/clasele sau
disciplina/disciplinele respective au rude sau elevi în concurs.
Membrii comisiei vor da o declaratie scrisa în acest sens.
Art. 41. Pentru concursurile
scolare, la care exista etapa internationala, se organizeaza o proba de baraj,
în conformitate cu cerintele concursurilor internationale la care vor
participa.
VII. Definitivarea
rezultatelor
Art.
42. Rezultatele probelor sunt apreciate, de regula, prin puncte de la 100
la 0, dupa baremele alcatuite de comisie.
Art. 43. Ierarhia, înainte de
contestatie, se stabileste în ordinea descrescatoare a punctelor
obtinute.
Art.
44. Elevii participanti pot contesta numai punctajul initial al propriei
lucrari scrise. Contestatiile sunt depuse în termen de cel mult 6 ore de la
afisare, la secretariatul comisiilor, termenul de analiza si raspuns fiind de
cel mult 24 ore de la depunerea contestatiilor.
Art. 45. Pentru rezolvarea
contestatiilor, la toate fazele de concurs, presedintele numeste o
subcomisie pentru fiecare disciplina/an de studiu alcatuita din 2-4 cadre
didactice, altele decât cele care au evaluat initial. Hotarârile subcomisiilor
de contestatii, certificate de presedintele comisiei, sunt
definitive. Dupa rezolvarea contestatiilor se stabileste clasamentul final
pentru premiere, care se afiseaza.
Art. 46. La probele orale, precum si la
probele practice, nu se aproba contestatii.
VIII. Premierea
Art. 47. La etapa nationala ierarhia
premiatilor se stabileste în ordinea descrescatoare a punctelor obtinute. Pentru
premiile I, II si III se acorda cinci locuri pentru fiecare disciplina, pe an de
studiu în concurs, la care participa cel putin 75 de elevi. În cazul în
care sunt sub 75 de participanti se acorda trei locuri pentru premiile I, II si
III.
De asemenea,
numarul mentiunilor poate fi de pâna la 25% din totalul participantilor la
concursul pe disciplina/domeniul de învatamânt. Se pot acorda si premii
speciale.
Art.
48. Premiile speciale se acorda pe baza unor criterii ce vor fi comunicate
înainte de concurs. Câstigatorii acestor premii speciale se stabilesc
de comisiile de organizare si evaluare a concursurilor
scolare.
Art.
49. Drepturile elevilor si ale personalului didactic participant la concursurile
scolare, celelalte cheltuieli privind organizarea si desfasurarea concursurilor
scolare se acorda în conformitate cu normele legale în vigoare.
Art. 50. În afara premiilor
acordate în concurs, elevii premiati pot beneficia de excursii si tabere
scolare gratuite.
IX. Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 51. Materialele
consumabile, incluse în logistica concursului scolar si necesare pentru probele
scrise, evaluare si evidente se asigura de catre inspectoratul scolar al
judetului organizator.
Art. 52. Inspectorii de specialitate din M.E.C., vicepresedinti ai
Comisiilor centrale , vor elabora, în scris, precizari privind organizarea
si desfasurarea concursurilor nationale pe discipline, în spiritul si limitele
prezentului regulament.
Art. 53. Prezentul regulament intra în vigoare de la data
aprobarii lui prin ordin al ministrului.