BluePink XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
PARINTELE CONSTANTIN COMAN - DESPRE FAMILIE 1994 fragmente Ma bucura nespus aceasta reintalnire cu dumneavoastra in aceasta sala dupa un an aproape cred si ma bucura in acelasi timp tema asupra careia vom dialoga in aceasta seara desi marturisesc ca ma inspaimanta totusi pentru ca este una din temele fundamentale, una din problemele esentiale care privesc existenta noastra. As vrea sa va propun un dialog dupa ce mai intai conform uzantelor voi expune cateva din gandurile mele asupra temei. Înainte de toate insa v-as ruga sa aveți cu mine in aceasta seara un partener de dialog mai intai de toate in calitatea mea de familist, vin in fata dumneavoastra ca un familist convins, in al doilea rand, nu ca importanta, desigur ca preot si teolog. Nu cred ca exista diferente de abordare care sa vina din aceasta dubla calitate a mea, numai nuante, ca sa zic asa sau motivatii diferite. Problema familiei, adica a insotirii barbatului cu femeia imi este foarte la suflet si simt ca este una din realitatile ultime ale existentei noastre. Mai intai insa contextul in care ne-am propus aceasta discutie si acest dialog. Stiti ca motivul imediat care a determinat pe studentii din ASCOR sa planifice aceasta tema a fost tulburarea din zilele din urma in legatura cu faimoasa lege sau modificare a legii privind homosexualii. Aceasta este o motivatie imediata, pentru ca vom vedea pe parcursul discutiilor noastre ca tema familiei este afectata in mod direct de faimoasa tema sau problema a homosexualitatii. In al doilea rand cred ca sunteti in cunostinta de cauza, nu stiu daca organizatorii au avut in cunostinta si acest motiv, cred ca sunteti in cunostinta de cauza ca anul acesta, 1994 a fost declarat pe plan international an al familiei. Desigur, nu ne inscriem in ceea ce s-ar putea numi manifestari care sa vina in intampinarea acestei decizii pe plan international, dar personal as vrea sa iau si de aici un motiv pentru cele ce urmeaza a fi expuse. Si as incepe chiar de aici. Comunitatea internationala hotaraste sa dedice anul in curs 1994 familiei. Chiar astazi am rasfoit o revista care in mare parte era dedicata acestei teme, adica anul 1994 anul Familiei si intre motivatiile care au determinat comunitatea intenationala la aceasta decizie la loc de frunte ca sa zic asa intre primele se afla un semnal de alarma tras in privinta familiei. Familia ca un ultim reper, familia ca o realitate, ca o institutie care este amenintata de alienarea, de instrainarea de rosturile ei. Mai mult decat atat, se spunea acolo cum ca familia ar fi una din ultimele institutii care mai opun rezistenta unui proces de instrainare foarte avansat care afecteaza existenta umana si care este datorat nici mai mult nici mai putin decat modului de viata care caracterizeaza civilizatia noastra la sfarsitul mileniului doi si in zorile mileniului trei. O civilizatie, un mod de viata care asa cum stiti si dumneavoastra ridica tot mai sus stindardul drepturilor omului, intelegandu-l pe om ca individ, ca persoana singulara, neglijand se pare, in virtutea nu numai a unei inertii, as indrazni sa spun mai mult, in virtutea unei crase ipocrizii, neglijand de fapt realitatea evidenta din totdeauna ca omul este intai de toate o fiinta sociala, deci comunitara si nu ii putem apara drepturile ca individ, nu il putem salva ca individ decat salvandu-i relatia, salvand comuniunea, salvand comunitatea. Civilizatia noastra , asa cum stiti si dumneavoastra este o generatie centrata pe individ, o civilizatie centrata pe satisfacerea cerintelor individului, de aceea vorbim de drepturile individului, drept insemnand ceva care reclama omul pentru sine, in virtutea conditiei sale de om. Vom avea probabil ocazia in aceasta seara sa discutam si asupra acestei probleme din perspectiva desigur teologica , adica din perspectiva Bisericii. Discursul meu va fi unul teologic fara doar si poate, insa voi face eforturi, lucru pe care mi l-am propus sa-l fac intotdeauna, ca acest discurs teologic sa nu fie unul exclusiv, exclusivist, sa se plaseze paralel cu alte discursuri, ci dimpotriva, sa fie unul care inglobeaza, unul care accepta, care cuprinde si alte perspective de abordare a temei. Pentru noi ca preoti, crestini, familia isi are temeiul in actul creatiei, in actul creatiei lui Dumnezeu. Dumnezeu, citim in carte Facerii a facut pe om dupa chipul Sau, l-a facut pe om, repeta, barbat si femeie. Aici isi afla temeiul pe de o parte antropologia crestina, pe de alta parte, daca vreti teologia familiei sau orice discurs in legatura cu familia. Familia asadar isi are temei in creatie; omul a fost facut barbat si femeie, barbat si femeie intelegand doua realitati complementare care numai impreuna formeaza omul desavarsit, realitatea umana completa, implinita. Dupa ce Dumnezeu a facut omul, barbatul si femeia, le-a dat porunca Venim in perioada Nou Testamentara pentru a reintalni familia intr-un context cu totul nou. Intr-un context teologic intai de toate cu totul nou pentru ca avem de-a face cum stiti prin intruparea fiului lui Dumnezeu cu o noua creatie, creatia isi pune un nou temei. Data fiind caderea omului, Dumnezeu a randuit aceasta creatie din nou pentru ca sa-l readuca la statura lui dintai, si mai mult decat atat. Familia ramane la baza si acestei de-a doua creatii. Barbatul, impreuna cu femeia raman la temelia existentei. Aproape surprinzator, nu avem prea multe referiri la cuplu, la barbat si femeie in Noul Testament. Numai in cateva imprejurari in care Mantuitorul Hristos este provocat in aceasta directie desigur vorbindu-se in special de randuielile iudaice care reglementau relatia dintre barbat si femeie. Si atunci cand iudeii vin la Mantuitorul sa-l intrebe daca este sanatoasa randuiala lui Moise, legea lui Moise ca barbatul, atunci cand considera, sa dea carte de despartire femeii , sa se desparta de ea, Mantuitorul le reaminteste ca aceasta lege, desi de la Dumnezeu este ulterioara Creatiei este data ca pogoramant pentru conditia la care cazuse omul Mantuitorul
Hristos se raporteaza asadar la Creatie ca temei al Familiei. Noutatea
extraordinara care apare in Noul Testament o intalnim la Sf. Apostol Pavel.
Sf Apostol Pavel, intr-o scrisoare a lui catre crestinii din Efes asemuieste
relatia dintre Barbat si Femeie cu aceea dintre Hristos si Biserica,
mergand la profunzimea, la continutul acestei relatii. Iubirea, asadar, dragostea este cea care motiveaza, care realizeaza si care angajeaza spre o finalitate relatia dintre Hristos si Biserica, dupa cum iubirea este cea care motiveaza sprijina si lanseaza spre o finalitate relatia dintre barbat si femeie. De altfel imaginea nu este cu totul noua. In Vechiul Testament adeseori, Dumnezeu insusi vorbind poporului evreu compara relatia dintre el ca Dumnezeu si Poporul Ales cu relatia dintre barbat si femeie. Facand caz de infidelitatea prea deasa a acestui popor ales si de fidelitatea lui Dumnezeu, un Dumnezeu care isi tine fagaduintele, un Dumnezeu care ramane fidel, credincios relatiei sale initiate de El Insusi. Toata istoria vechi testamentara este comparata adeseori in randurile Vechiului Testament dar si ulterior, in textele Parintilor cu istoria unei relatii de casatorie, daca vreti dintre Dumnezeu si oameni. Dumnezeu il cheama pe om la relatie, la aceasta relatie de dragoste cu Sine, ii fagaduieste toate darurile sale, cerandu-i in schimb nimic altceva decat fidelitate. [...] Când cineva ajunge la dilema mentală: monahism sau familie, eu spun, decizia ta să fie pentru familie, pentru că dacă vocația este cea a monahismului, va birui ...înțelegeți. Această punere în cumpănă, fiți atenți, punere în cumpănă aproape că descoperă inexistența unei autentice vocații monahale. Adevărata vocație monahală este cea care depășește, spuneam, vocația familiei, adică viitorul monah ar fi un excelent și ideal soț. El este împlinit să zicem la nivelul familiei și poate păși mai departe spre întâlnirea cu Dumnezeu. El poate face exercițiul dragostei lipsindu-se de acest dar pe care l-a dăruit Dumnezeu, bărbat sau femeie. Lipsindu-se acest dar, el poate face exercițiul dragostei. Cineva poate deveni monah dacă este în stare de multă dragoste. Există însă cazuri când monahismul se propune ca un refugiu sau ca o fugă de familie, în care caz este tragedie. Nu fuga de familie, nu fuga de femeie sau de bărbat să te ducă în mânăstire, ci surplusul de dragoste pentru bărbat sau femeie. Căsătoria albă este o căsătorie, deci pentru toată lumea; un cuplu care nu-și consumă căsnicia. Nu există deci întâlnirea trupească. Eu, ca un apologet și un campion al familiei din start sunt împotriva unei căsnicii albe programate: Mă căsătoresc, ne căsătorim pentru o căsnicie albă. Pentru că există un mare procent de înșelătorie. Părere absolut personală. Întâi de toate că așa-zisa căsătorie albă este ceva tainic, prin urmare ne căsătorim, și este un pic de înșelăciune la adresa părinților, ei se bucură săracii că în sfârșit s-a căsătorit copilul lor, copilul lor de fapt nu s-a căsătorit, ci s-a însoțit cu o femeie pentru ca să trăiască ca frați. Deci o înșelătorie în direcția părinților, în direcția tuturor celor ce ne cunosc pe noi. Este foarte posibil ca să fie o înșelătorie sau o amăgire mai bine spus, o amăgire chiar la adresa celor ce săvârșesc această cununie, această căsătorie. Și nu cred că poate avea motivația decât: o smerenie foarte mândră, foarte orgolioasă. Cui să dovedim noi că suntem în stare de a trăi în feciorie, în castitate cu o femeie în același pat. Ce vrem totuși să dovedim? Care ar fi scopurile sublime ale acestei însoțiri ca noi să facem totuși acest gest? Nu înțeleg. Ne putem călugări. Dânsa într-o mânăstire de maici, dânsul într-o mânăstire de călugări. Aceasta este o comunitatea unde nu funcționează relația conjugală, dar totuși într-o familie. [...] ....ceva despre posibilitatea întâlnirii trupești după cununia civilă, dar înaintea cununiei la Biserică....? -Este foarte clar și foarte scurt răspunsul: cununia civilă nu este decât un contract social, deci ea nu operează nimic între cei doi. Însoțirea după lege a bărbatului și a femeii se realizează prin taina cununiei. Atunci se întâmplă ceva, se realizează unirea. Este, cum zice limbajul nostru teologic, botezul unei ființe noi, a celor doi uniți într-un trup. Nu încape discuție. Ne amăgim iarăși. [...] Reușita întâlnirii trupești dintre bărbat și femeie nu se va datora niciodată educației sexuale, în termenii unei educații foarte tehnice, care ne-o propun unele ziare, ci se va datora întotdeauna capacității noastre de apropiere sufletească. Dacă vrem să funcționeze întâlnirea noastră trupească, din punct de vedere tehnic desăvârșit nu avem de învățat decât de la animale. Și n-am spus o minciună. La animale, dat fiind că acest lucru funcționează pe bază de instinct, deci programat, totul se desfășoară pe bază de instinct. Adică întâlnirea trupească din punct de vedere tehnic așa funcționează desăvârșit la animale. Nu-i de mirare așadar că se străduiesc unii domni să facă educație sexuală și fură din tehnica sexuală a animalelor; iertați-mi această forțare, poate neîngăduită unui preot. Nu vom reuși niciodată decât să murdărim, să viciem educația, ideea, dacă vreți, conceptul, abordarea întâlnirii trupești prin ceea ce numim educație sexuală. A, există o educație sexuală, dacă vreți, există una pozitivă, și anume aceea care o propune Biserica. Biserica propune ca cel mai eficient mijloc de educație, înfrânarea. Biserica propune înfrânarea. Cu cât înfrânarea există mai multă, cu atât este mai reușită întâlnirea trupească și mai plină, mai deplină, mai desăvârșită ...înțelegeți. Pentru că face să se acumuleze dragoste, dacă vreți, o energie sănătoasă. Toată această dezgolire, toată această mascaradă, dacă vreți, nu poate decât să dăuneze, să dea o lovitură de grație la adresa ei. Închipuiți-vă dvs. că în mintea copiilor noștri, inevitabil, am fost cu toții copii, inevitabil umblă de pe la 12-13 ani, dacă nu mai devreme, imaginile din "Tineretul Liber" sau din altă presă sau din cărți sau din alte părți. Închipuiți-vă dvs. ce se poate întâmpla. Și ca dovadă că deșteptăciunea occidentalilor este cea mai crasă prostie (nu știu dacă este îngăduit unui preot să aducă la cunoștință astfel de lucruri), este constatarea că cea mai imperfectă, cea mai nereușită, cea mai nerealizată întâlnire trupească este a occidentalilor educați sexual și cea mai reușită și mai plină, mai desăvârșită este cu cât mergem mai mult înspre Orient unde este cât mai puțină educație, cât mai puțină descoperire. Statistic. Mi-e rușine să spun, totuși, că întâlnirea trupească, statistic, că întâlnirea trupească dintre doi occidentali durează 3-4-5 minute, vai de mine ce pot să spun !, dar spun, pe când, cu cât mergem mai mult spre Răsărit, lucrurile se schimbă. Și aceasta, închipuiți-vă dvs., totul se datorează educației sexuale și descoperirii, scoaterii la iveală. Lumea se dezbracă să ațâțe, lumea se dezbracă, dezgolește, te bombardează cu imagini pe toate părțile, dar o minte luminată, o minte nu luminată, ci cât de cât echilibrată își poate da seama că atât de evident vrăjmașul luptă pentru compromiterea acestei întâlniri trupești. Păi cine poate suporta imaginile cu Michael Jackson de exemplu. Un om sănătos? Iar Michael Jackson este simbolul Americii, primit de președinți, și de președintele nostru de altfel... (râsete și aplauze în sală). Dar am văzut pe străzile Bucureștiului, nu știu dacă ați observat, în ultimele zile, un afiș publicitar cu celebrul gest al lui Michael Jackson... Se copiază... Am certitudinea că, cu cât ne dezgolim mai mult, cu cât scoatem mai mult la iveală, cu cât ne instruim mai mult, cu atât devenim mai lipsiți de dragoste; ne dezgolim de dragoste. Întâlnirea trupească nu este întâlnirea între două mașini, ci este întâlnirea între doi oameni liberi, liberi și care iubesc. De ce păcătuim și noi la adresa dragostei când întâlnirea trupească este forțată, este pătimașă, este numai așa, în virtutea desfrâului? Păcătuim foarte mult pentru că noi înșine compromitem acest lucru. ... poziția Bisericii Ortodoxe față de planificarea familială...? -O să vă surprindă răspunsul, dar Biserica Ortodoxă este de acord cu planning-ul familial. Știu că cei mai surprinși vor fi studenții teologi, dar ei nu știu că planning-ul acesta familial este lăsat în seama lui Dumnezeu... (râsete în sală). Cine poate planifica mai bine decât Dumnezeu? De ce să ne grozăvim noi? Aici este măsura credinței noastre. Noi ne luptăm, nu trebuie să fim ipocriți, să o facem pe credincioșii acuma, ferească Dumnezeu, dar acolo unde logica umană nu găsește spațiu, loc pentru un copil, pentru că tinerii nu au case (cea mai tragică situație) nu se mai căsătoresc, nu se mai grăbesc, poate să fie și un lucru bun ăsta, pentru că nu au unde să se ducă, nu au o situație materială, este o situație realmente dezastruoasă. Dar această stare dezastruoasă poate că vine și din cauza faptului că noi ne îngrijim de aceste lucruri și nu de ceea ce ar trebui să facem fiecare în dreptul său, fiecare lucrul care este propriu vocației sale și propriu timpului său, adică tânărul la vârsta căsniciei să se căsătorească, la vârsta rodniciei să rodească șamd. Asta este vocația noastră. Noi le împlinim și restul, Dumnezeu a spus că se îngrijește El. Se îngrijește. Este foarte greu să spui unui tânăr: Faceți totuși copil că până se naște vă dă Dumnezeu casă. Dar este mult mai adevărat decât să-i spui: Faceți copil că poate se îndură domnul Halaicu și vă dă casă. După părerea mea este mult mai dătător de speranță. Iar problema copiilor... nu vă trimit în urmă la filosofii, vă trimit în urmă la părinții noștri și vedeți acolo planning familial. Am avut în anii ? 90 sau ? 91 o întâlnire cu șefii clinicilor de ginecologie a maternităților din București - șase-șapte inși, pentru că erau realmente doborâți de avalanșa avorturilor după ? 89. Nu mai făceau față și au zis: Bine, părinte, dar Biserica nu face nimic? Și îmi amintesc că între argumentele lor, ale medicilor, un medic mai în vârstă, de la Colțea a spus: Domnilor, haideți totuși să cercetăm tradiția noastră românească, în urmă, când sigur că se făceau avorturi, dar procentul lor era infinit mai mic decât cel de astăzi. Nu exista educația aceasta a familiei, nu existau contraceptive, existau unele ierburi dar nu la îndemâna oricui și totuși nu se practica atât de mult avortul, spunea dom' doctor. Păi, haideți să calculăm. De la părinți, de la mamă, de obicei fata primea sfatul: Mamă, aveți grijă, totuși, nu în zile de sărbători, nu de praznice, se pot naște copii nu tocmai sănătoși. Numărați sărbătorile de peste an și veți vedea că se reduce considerabil procentul eventualității conceperii unui copil. Spunea: Maică, zile de post, Postul Paștelui, Postul Crăciunului ...înțelegeți. Zile de post sunt din 365 de zile jumătate plus unu. Adăugați la sărbători zilele de post ... Cine mai merge astăzi în această direcție? Nimeni. [...] Nu cred că există mai multe feluri de iubiri, iubirea de tata, iubirea față de soție, iubirea față de copil. Ea are desigur specificitatea și nuanța ei, dar iubirea este una. Manifestarea, concretizarea ei sunt nuanțe, dar iubirea în esență este una pentru că altfel Sfântul Apostol Pavel ar fi spus, când vorbește și ne dă acel extraordinar imn al dragostei, ar spus că: Aici vorbesc de dragostea față de Dumnezeu, să nu credeți că la fel este dragostea față părinți. El zice: dragostea..., Dragostea nu cade niciodată, nu zice dragoste față de X sau de Y. Totul este o provocare, o problematizare mai curând. Lucrurile pot fi așa sau invers. Nu uitați că suntem oameni, suntem realitatea cea mai vie și cea mai dinamică posibil și nu pot funcționa pentru un om tipare. Toate sunt niște jaloane și repere exterioare, însă pentru fiecare cuplu funcționează, dacă vreți, o rânduială, a lui, dăruită de Dumnezeu. Așa cum nu se găsește un al doilea om la fel cu mine sau cu tine sau cu oricine altcineva, așa nu se găsește un al doilea cuplu ca cel pe care îl formez eu cu soția mea, tu cu soția ta sau tu cu bărbatul tău. Nici nu există tipar până trăim așa și dobândim mântuirea, dar există niște rânduieli. |
|||
|